CZYTELNICY PISZĄ: Znowu kolej

  • 12.10.2018, 11:29
  • JS
CZYTELNICY PISZĄ: Znowu kolej archiwum Korso Gazety Sanockiej
Jako miłośnik kolei mogę o niej pisać w nieskończoność...

Wybrałem się więc wygodnym trójczłonem motorowym produkcji czeskiej – z Sanoka do Jasła. Jest znacznie młodszy aniżeli jego poprzednik rozklekotany szynobus karol. Trasę pokonuje w czasie godziny, dwadzieścia minut, i można by było szybciej, gdy" nie "wolna jazda" na wielu odcinkach. Ale jazda nie może być szybka, skoro dzienna norma wymiany zużytych podkładów to 20 -30 sztuk! Podróżowałem w absolutnym luksusie – skład ma 127 miejsc, a zajętych było tylko 3, w tym jedno przeze mnie! Kolej w dalszym ciągu wozi powietrze, więc zastanawiam się dlaczego? Czy przewoźnik nie potrafi tak ułożyć rozkładu jazdy, aby korzystała z niego młodzież jadąca do (ze) szkół albo ludzie do (z) pracy – w resztkach zakładów przemysłowych Sanoka?

  Pociąg jechał dalej, do Rzeszowa, dokąd podróż skrócono już do około trzech godzin (kiedyś cztery i pół!). Więcej się nie da, ponieważ w Jaśle skład cofa się pod... Krosno. Gdyby położyć – zapowiadany od dziesięcioleci – trzykilometrowy łącznik między torami do Jasła i Rzeszowa – mogłaby trwać 2 godziny i być konkurencją dla busów. Jazda nimi – o czym nieraz pisałem – to droga przez mękę. Zielona linia, która zwiększyła częstotliwość, obsługiwana jest przez furgony dostawcze marki Mercedes, przystosowane do przewozu ludzi. Mają ponad 20 miejsc siedzących (wygodnych dla dziecka albo osoby niskiego wzrostu; wyższa musi trzymać kolana pod brodą) oraz kilkanaście stojących. Każdy bus jest przepełniony do granic możliwości, bo ludzie muszą podróżować... W lecie nie ma czym oddychać, bo "siada" klimatyzacja; w zimie lepiej nie ściągać kurtki czy płaszcza.

Tak sobie myślę – a gdyby w rejsowego busa zapakować: marszałka województwa, wojewodę, burmistrza Sanoka, jego zastępców; zmieściłby się i starosta – i kazać im podróżować w takich warunkach? Może przestaliby wreszcie fantazjować na temat dynamicznego rozwoju Podkarpacia, słusznie zaliczanego od jakiegoś czasu do obszarów "drugiego sortu".

  Odwiedziłem niedawno urocze miasto Bardejów na Słowacji, gdzie można kupić wino prosto z  beczki, napić się dobrego piwa i zjeść knedliczki. Ani w mieście, ani w okolicy nie spotkałem busa do przewozu ludzi; wszędzie kursują typowe autobusy, w których się normalnie siedzi i ma się czym oddychać. Na domiar złego do każdego miasteczka  regularnie dociera kolej, której tory nie są zarośnięte trawą, tylko utrzymane tak, jakby je niedawno położono. Podobnie jest po drugiej stronie granicy – na Ukrainie, gdzie sieć kolejowa, regularność ruchu pociągów, punktualność są na wzorcowym poziomie. Warto pamiętać, że szefem ukraińskiej kolei jest nasz były minister komunikacji, któremu zrobiono kryminalną aferę za to, że miał "wypasiony" zegarek?

  Premier rządu chwali się, że od aferzystów watowskich co tydzień ściąga po kilka miliardów; a więc ma pieniądze! Może więc rzuci kilka milionów na trzykilometrowy łącznik między dwoma torami, który by skrócił podróż z Sanoka do Rzeszowa do 2 godzin i umożliwił godziwą podróż – nie tylko młodzieży, ale coraz większej liczbie starzejącej się społeczności Podkarpacia. Młodzi uciekają stąd w bardziej cywilizowane regiony kraju i świata, więc może przynajmniej ofertą komunikacyjną uda się ich zatrzymać...

  Gdyby nie wybuch II wojny światowej, z Sanoka do Rzeszowa podróżowalibyśmy koleją. Kto nie wierzy, niech sobie obejrzy piękny budynek dworca w Brzozowie, obok którego nie zdążono położyć toru. Na dworcu wisi baner, że budynek jest do sprzedania.

JS

JS
Podziel się:
Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu korsosanockie.pl. Agencja Wydawniczo Reklamowa Korso Spółka z o.o. z siedzibą w Mielcu, ul. Biernackiego 1/4, 39-300 Mielec jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Pozostałe

jakiś kod
optAd360 AI Engine -please insert this code on EVERY PAGE at the top of thesection- ---------------------------------------------------------------