"Narkotyki i dopalacze zabijają" - inauguracja kampanii MSWiA

  • 4.04.2019, 06:30
  • MK
Podziel się:
Oceń:
1-309738.mp4
loadingŁaduję odtwarzacz...
Kampania zorganizowana jest w ramach „Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem Bezpieczniej im. Władysława Stasiaka”.

O szczegółach tej inicjatywy mówiono podczas konferencji zorganizowanej w Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim z udziałem wojewody, kuratora oświaty i przedstawicieli Policji. Założenia akcji pod hasłem „Szkoda Ciebie na takie patoklimaty” zaprezentowano też podczas spotkania policjantów z KWP w Rzeszowie z uczniami Zespołu Szkół w Tyczynie. 

W Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim w Rzeszowie odbyła się dziś konferencja prasowa, podczas której mówiono o szczegółach kampanii "Narkotyki i dopalacze zabijają". W spotkaniu z mediami brali udział: Wojewoda Podkarpacki Ewa Leniart, Podkarpacki Kurator Oświaty Małgorzata Rauch i I Zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji w Rzeszowie insp. Zbigniew Sowa.

Policja prowadzi działania profilaktyczne w szerokim zakresie, ale zagrożenia związane z narkotykami i dopalaczami są dla na szczególnie ważne, dlatego nasza działalność w tym obszarze będzie jeszcze większa. Dziś w Zespole Szkół w Tyczynie rozpoczęliśmy cykl spotkań w ramach kampanii „Narkotyki i dopalacze zabiją” i taka akcja będzie prowadzona we wszystkich powiatach w całym województwie. Chcemy dotrzeć nie tylko do młodych ludzi, ale też do rodziców, opiekunów, pedagogów powiedział inspektor Zbigniew Sowa.

Podinspektor Alina Pieniążek z Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Rzeszowie zaprezentowała profilaktyczną walizkę narkotykową, która zawiera substancje do złudzenia przypominające narkotyki oraz przedmioty służące do ich zażywania. Narzędzie, którym podkarpacka Policja dysponuje od jesieni 2017 r. służy do edukowania osób dorosłych, np. rodziców czy nauczycieli, aby zwiększyć ich czujność.

Podkarpacki kurator oświaty Małgorzata Rauch zapewniła, że kuratorium zaangażuje się w kampanię na wielu poziomach. 

Będziemy szeroko propagować akcję wśród dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców. Partnerstwo gwarantuje jakość prowadzonych działań i za to – mając doświadczenia we współpracy z Policją – jesteśmy w stanie ręczyć - podkreśliła Małgorzata Rauch.  

Ogólnopolskie działania w ramach kampanii są zaplanowane do końca 2019 roku. Inicjatywa jest realizowana w ramach „Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem Bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018-2020”.  Więcej na stronie Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego

Wojewódzka inauguracja kampanii miała miejsce podczas spotkania z młodzieżą, ich nauczycielami i opiekunami. Policjanci Wydziału Prewencji KWP w Rzeszowie odwiedzili uczniów Zespołu Szkół w Tyczynie, by rozmawiać o zagrożeniach związanych z używaniem narkotyków i dopalaczy. Zajęcia prowadzili mł. asp. Jerzy Ossoliński i sierż. szt. Karolina Dykas. W spotkaniu uczestniczył również Naczelnik Wydziału Prewencji mł. insp. Piotr Kluz. Uczniom przekazano informacje dotyczące prawnych, społecznych, ale i zdrowotnych konsekwencji zażywania narkotyków i dopalaczy. W trakcie zajęć został przedstawiony spot filmowy nawiązujący treścią do tytułu kampanii oraz jej hasła przewodniego „Szkoda Ciebie na takie patoklimaty”. Uczestnicy spotkania otrzymali publikacje i plakaty.

Inauguracja kampanii pod nazwą  „Narkotyki i dopalacze zabijają”  była również okazją do prezentacji filmu profilaktycznego poruszającego problem używania dopalaczy wśród młodzieży.

loadingŁaduję odtwarzacz...

Film został nakręcony przez uczniów Zespołu Szkół w Tyczynie, jest ich autorskim projektem. Powstał przy wsparciu Komendy Wojewódzkiej Policji w Rzeszowie.

 

Wydział Prewencji KWP w Rzeszowie
Oprac. MTR

 

Apelujemy do osób, które mogą mieć kontakt z narkotykami, z dopalaczami, aby pamiętały, że jest to trucizna i każde jej zażycie wiąże się z poważnym ryzykiem dla zdrowia, a nawet życia. Dbając o bezpieczeństwo naszych bliskich i przyjaciół, nie pozwólmy im przyjmować substancji, których pochodzenia i składu nie znają. Reagujmy i sami stanowczo odmawiajmy, gdy ktoś namawia nas na dopalacze. Nigdy nie wiemy, jak organizm ludzki zachowa się po zażyciu nawet najmniejszej dawki takiej substancji chemicznej. Jeżeli ktokolwiek z Państwa podejrzewa, że ma do czynienia z osobą pod wpływem narkotyków czy nowych narkotyków, tzw. dopalaczy, powinien natychmiast wezwać pomoc lekarską oraz o sytuacji powiadomić policję.

Przypominamy, że dopalacze to poważne zagrożenie nie tylko dla zdrowia, ale i życia! To substancje działające na ośrodkowy układ nerwowy, wpływające negatywnie na pracę mózgu. Mają postać tabletek, proszków, mieszanin ziół, suszu, kadzidełek, czy naklejek tzw. „tatuaży”. Sprzedawane są w sklepach lub przez Internet pod nazwą artykułów kolekcjonerskich, często z umieszczonym komunikatem „Produkt nie do spożycia”. Niebezpieczeństwo ich zażywania wynika z faktu, że ich skład chemiczny nie jest znany, może podlegać wahaniom i modyfikacjom. Nigdy nie wiadomo, jak po ich zażyciu zareaguje konkretny organizm.

Na co powinno się zwrócić uwagę, co powinno zaniepokoić rodzica /opiekuna:

  • ​wygląd oczu (zaczerwienione spojówki lub brzegi powiek, łzawienie, opadnięcie powieki, nadmierne rozszerzenie lub zwężenie źrenic, powolna reakcja źrenic na światło, oczopląs przy wpatrywaniu się w stały punkt);
  • złe samopoczucie, brak chęci do życia, depresja;
  • stany euforyczne, gadatliwość a następnie otępienie i apatia;
  • zmiana nawyków żywieniowych - brak apetytu lub objadanie się;
  • kłopoty w szkole, wagary, pogorszenie ocen;
  • próby wyłudzania lub podbieranie pieniędzy na nieokreślone wydatki;
  • nieuzasadnione ataki złości, agresji;
  • wychodzenie z domu na krótko, poprzedzone dzwonkiem domofonu lub telefonem od nieznanej osoby;
  • wprowadzenie do słownictwa nowych zwrotów, często niezrozumiałych dla dorosłych, tzw. slangu narkotykowego;
  • pojawienie się w domu nowych akcesoriów, typu lufki, sreberka, małe woreczki z zamknięciem strunowym, tzw. dilerki, itp.;
  • zmiana zapachu ciała.

Do najczęściej spotykanych skutków pojawiających się w trakcie i po zażyciu tzw. dopalaczy możemy zaliczyć:

  • bóle głowy, migrena;
  • kołatanie serca (przyspieszone tętno często sięgające 200, duszności, ból w klatce piersiowej;
  • agresja, zaburzenia koordynacji ruchowej, drżenie rąk;
  • nudności, wymioty, biegunka;
  • zmęczenie, osłabienie, brak zdolności koncentracji;
  • reakcje alergiczne;
  • myśli samobójcze, omamy;
  • napady leku, halucynacje;
  • nadmierna wrażliwość na dźwięki i światło.

Gdzie szukać pomocy:

800 060 800  Infolinia Głównego Inspektora Sanitarnego

116 111 Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży

800 100 100 Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci

800 12 12 12  Dziecięcy telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka.

 

(wsz / Biuro Prewencji KGP)

MK

Zdjęcia (7)


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu korsosanockie.pl. Agencja Wydawniczo Reklamowa Korso Spółka z o.o. z siedzibą w Mielcu, ul. Biernackiego 1/4, 39-300 Mielec jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Pozostałe