reklama
reklama

Nauczyciele i doradcy zawodowi na szkoleniu w firmie ADR Polska

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Idea kształcenia dualnego jest kanwą, na której Zespół Szkół nr 2 w Sanoku od lat tworzy swój system nauczania zawodowego. Integralną częścią zdobywania kolejnych kwalifikacji zawodowych jest praktyka, która jak wiadomo, czyni mistrza.
reklama

Na podstawie wzorców powszechnie stosowanych w wielu krajach Unii  Europejskiej, w Mechaniku kilka lat temu zawarto umowy patronackie i w porozumieniu z lokalnymi przedsiębiorstwami proces edukacji zyskał innowacyjny wymiar. To właśnie lokalni pracodawcy wzięli na siebie część odpowiedzialności za edukację i wychowanie młodzieży. W zamian zyskali zasadniczy wpływ na proces dydaktyczny i tym samym pomagają wypełnić braki wykwalifikowanych pracowników na krajowym i lokalnym rynku pracy. 

Jakie zatem korzyści daje podpisanie umów patronackich? Jak dobrze połączyć teorię z praktyką? W jakie umiejętności wyposażyć młodego człowieka, by bez problemów odnalazł się na rynku pracy, by jego CV wyróżniało się spośród innych? I wreszcie jak ocenić, które zawody będą najbardziej poszukiwane i najbardziej opłacalne w najbliższych latach?

Swym bogatym doświadczeniem w konstruowaniu nowoczesnego, opartego na unijnych środkach z różnorakich projektów oraz na bazie porozumień z przedsiębiorstwami  procesu dydaktycznego sanocki Mechanik podzielił się z uczestnikami konferencji zorganizowanej przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sanoku pod hasłem „Praktyczna nauka zawodu integralną częścią kształcenia zawodowego”. 

Uczestnicy konferencji zostali zaproszeni do siedziby firmy ADR Polska S.A, która swym patronatem objęła kierunki takie jak technik automatyk, technik spawalnictwa i operator obrabiarek skrawających. Podczas zwiedzania fabrycznych hal można było zobaczyć jak rzeczywiście wygląda praktyczna nauka zawodu, która daje oczekiwane efekty w postaci bardzo wysokiej zdawalności na egzaminach z poszczególnych kwalifikacji. 

Uczniowie Mechanika w charakterystycznych pomarańczowych kamizelkach samodzielnie, bądź pod nadzorem doświadczonych pracowników biorą udział w złożonym procesie produkcji. Po przygotowaniu teoretycznym w nowocześnie wyposażonych pracowniach w szkole maja okazję wykazać się zdobytą wiedzą i przełożyć ją na praktykę przy obsłudze robotów spawalniczych, obrabiarkach numerycznych CNC, czy przy popularnych tokarkach.

Jak podkreślił w swym wystąpieniu Marek Chimiak, nauczyciel przedmiotów zawodowych- Poczucie użyteczności wiedzy, uczynienie jej zrozumiałą wywołuje pozytywną motywację do uczenia się. Wskazanie zależności pomiędzy wiedzą teoretyczną, a praktyczną pomaga wyeliminować deficyty umiejętności i mechaniczne wykonywanie czynności. Innymi słowy- teoria i praktyka muszą iść w parze, by uczeń stał się fachowcem w swojej dziedzinie.

Takich właśnie fachowców poszukują nie tylko lokalni pracodawcy. Duże braki kadrowe na rynkach pracy to największa bolączka hamująca rozwój przemysłu. Dlatego pracodawcy tak chętnie włączają się w żmudny proces edukacji.

 Cała Europa, Azja, Australia, a nawet Chiny i Indie jeżdżą na naszych osiach, a ktoś musi przecież zapewnić ciągłość produkcji, dlatego każdy dobry pracownik jest na wagę złota. A jak go pozyskać? Najlepiej samemu go sobie „wykształcić” i przyuczyć do zawodu. Od pierwszego dnia pobytu w zakładzie młodzież kształci się najpierw w specjalnie dla nich przygotowanych stanowiskach, później według specjalizacji pod nadzorem doświadczonych pracowników biorą czynny udział w procesie produkcji, by po zdobyciu niezbędnych umiejętności samodzielnie wykonywać powierzone im zadania na odcinku produkcyjnym.

Za to jako pracownicy młodociani otrzymują wynagrodzenie między innymi uzależnione od wyników pracy i frekwencji na praktyce. Na koniec miesiąca dla najlepszych są też dodatkowe premie pieniężne. Ponadto mogą skorzystać ze staży zawodowych, kursów specjalistycznych, a na wakacjach dodatkowych form zatrudnienia. Po skończeniu szkoły mają pierwszeństwo w przyjęciu do pracy, nie muszą przechodzić procesu rekrutacji, nie mają okresu próbnego i oczywiście otrzymują wyższe stawki za pracę- chwali zalety włączenia pracodawców w proces nauczania  Bartłomiej Podkalicki, opiekun uczniowskich praktyk, przedstawiciel firmy ADR Polska S.A. 

Idea ścisłej współpracy z lokalnymi pracodawcami jest  praktykowana na wszystkich nauczanych w szkole kierunkach. 

Czym zatem kierować się przy organizacji procesu kształcenia, by sprostać wymaganiom XXI w.?

Przede wszystkim Obwieszczeniem Ministerstwa Edukacji i Nauki w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, które swym zasięgiem obejmuje nie tylko spis najbardziej deficytowych zawodów, lecz również daje wskazówki, które zawody będą miały strategiczne znaczenie dla rozwoju państwa i poszczególnych województw z uwzględnieniem też lokalnych rynków pracy- podkreślała wielokrotnie w swym wystąpieniu dyrektor sanockiego Mechanika Jowita Nazarkiewicz.  

Z listy 25 najbardziej poszukiwanych w najbliższym czasie zawodów MECHANIK kształci w kilku z nich i są to: technik automatyk, technik spawalnictwa, technik elektronik, technik ochrony środowiska, technik teleinformatyk oraz operator obrabiarek skrawających w branżowej szkole I stopnia. 

Dodatkowym atutem absolwentów sanockiego Mechanika są umiejętności zdobywane na praktykach zawodowych, stażach i kursach realizowanych w firmach patronackich i w wielu krajach Unii Europejskiej. 

 Od lat staramy się zapewnić młodzieży wszechstronny rozwój na wielu płaszczyznach. Kształcimy przyszłych obywateli świata, a pomagają nam w tym fundusze w ramach projektów Erasmus+. POWER VET, czy RPO. Uczniowie odbywają zagraniczne staże, kursy i praktyki nie tylko w firmach patronackich, ale przede wszystkim na zagranicznych wyjazdach do wielu krajów Unii Europejskiej, skąd wracają bogatsi o doświadczenie zawodowe poparte Certyfikatami Europass Mobility.

W ciągu ostatnich lat zrealizowano w szkole 15 różnych projektów na ponad 1,5 mln euro. Doświadczenie zawodowe, dodatkowe, płatne dla uczniów staże zawodowe, kursy, korelujące ze sobą  kwalifikacje i umiejętności- to niewątpliwie wyróżnia naszych absolwentów- podkreśla wicedyrektor Bożena Chabros- Jaklik  koordynująca szkolne projekty. 

Na co zwrócić uwagę pomagając uczniom przy wyborze dalszej edukacji?

Jesteśmy szkołą o tradycyjnych filarach i europejskich standardach nauczania, jedną z najstarszych w mieście i na doświadczeniu pokoleń, przy wykorzystaniu najnowszych technologii w dobrze wyposażonych pracowniach w myśl idei kształcenia dualnego stwarzamy młodym ludziom odpowiednie warunki do wszechstronnego rozwoju. Kształcimy najlepszych fachowców w wielu deficytowych branżach, a nasi absolwenci są jak Mechanik- tradycyjnie najlepsi!- nadmienił prezentując zebranym ofertę edukacyjną Mechanika Piotr Kot. 

Efektywna nauka to nauka w systemie dualnym- teoria w szkole, a praktyka w realiach zakładów pracy u przyszłych pracodawców. Jest to odpowiedź na zapotrzebowanie nowoczesnego przemysłu i rynków pracy. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama